Στο πλαίσιο των Παιδικών Εργαστηρίων του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών, το Megaron Plus, σε συνεργασία με το Centre Pompidou του Παρισιού, καλεί τους μικρούς τους φίλους να γνωρίσουν από κοντά και να πειραματιστούν με το έργο ενός σημαντικού καλλιτέχνη του 20ού αιώνα από τις 14 Ιανουαρίου έως τις 23 Φεβρουαρίου 2011.
Ένα τσίρκο μινιατούρα του οποίου οι χαρακτήρες (ακροβάτες, κλόουν, ζώα κλπ) –μικρά έργα τέχνης φτιαγμένα από κοινά υλικά όπως σύρμα, ξύλο και ύφασμα– αποτελούν τους πρωταγωνιστές μιας πρωτότυπης θεατρικής παράστασης με σκηνοθέτη και αφηγητή τον ίδιο τον καλλιτέχνη. Στο εργαστήρι αυτό το «Τσίρκο» του Κάλντερ ξαναζωντανεύει, επιτρέποντας στους μικρούς του επισκέπτες να γίνουν οι δημιουργοί της δικής τους παράστασης. Μέσα από το παιχνίδι με τα διάφορα υλικά, τις φόρμες, τα χρώματα αλλά και το φως και τη σκιά, τα παιδιά γνωρίζουν από πρώτο χέρι το έργο του καλλιτέχνη και εξοικειώνονται με τις έννοιες της ισορροπίας, της φόρμας, της κίνησης και του χώρου.
Μέσα από την ενασχόληση με χρωματιστές μορφές και καθημερινά υλικά, αλλά και μέσα από απλές μηχανικές κινήσεις όπως η αναπνοή, οι μικροί συμμετέχοντες έρχονται αντιμέτωποι με τις έννοιες της ισορροπίας και της κίνησης, της σύνθεσης, του σχεδίου μέσα στον χώρο, του κενού και της πληρότητας. Όλα αυτά επιτρέπουν στα παιδιά να εξετάσουν κάποιες πλευρές του έργου του Κάλντερ και να πειραματιστούν με διαφορετικές προβληματικές της γλυπτικής του. Τους προσφέρουν επίσης τα απαραίτητα εφόδια για την ανακάλυψη των έργων του και τη συνάντηση με τον καλλιτέχνη.
Ο Αλεξάντερ Κάλντερ (1898-1976) αποτελεί μία από τις πιο σημαντικές προσωπικότητες της γλυπτικής του 20ού αιώνα. Γεννημένος στις Ηνωμένες Πολιτείες, από οικογένεια γλυπτών, λαμβάνει διπλή μόρφωση μηχανικού και καλλιτέχνη, κάτι που διεγείρει την εφευρετικότητα και τη φαντασία του. Από πολύ νωρίς αφοσιώνεται στη δημιουργία αντικειμένων που μοιάζουν με παιχνίδια και που μαρτυρούν την ιδιοφυία του.
Η καριέρα του Αλεξάντερ Κάλντερ ξεκινά με την άφιξή του στο Παρίσι το 1926. Μέσα σε μερικά χρόνια, επαναπροσδιορίζει τη γλυπτική, την μεταμορφώνει σε σχέδιο μέσα στον χώρο και την εξελίσσει μέσα από τις έννοιες του δυναμισμού και της αφαίρεσης. Από το 1926 έως το 1931, ο Κάλντερ δημιουργεί το πασίγνωστο πλέον “Τσίρκο” του, που αποτελείται από εκατοντάδες μικρές φιγούρες από καθημερινά υλικά, φιγούρες που κατευθύνει ο ίδιος σαν μαριονετίστας. Αφήνοντας κατά μέρος τις παραδοσιακές τεχνικές, ο Αλεξάντερ Κάλντερ φαντάζεται μία γλυπτική κενή, γραμμική και κινητή.
Μετά το 1930, σημαδεμένος από τη γεωμετρική αφαίρεση του Ολλανδού ζωγράφου Μοντριάν, δημιουργεί κινητικά γλυπτά με μεταλλικές γραμμές, καθαρά χρώματα, γεμάτα ρυθμό. Τα τελευταία γλυπτά που δημιουργεί στο Παρίσι το 1933 είναι κρεμασμένα κινητικά γλυπτά που ενσαρκώνουν το πνεύμα ενός έργου ριζοσπαστικού και καθαρά ποιητικού.
Τα παιδιά διαβάζουν, βλέπουν, ακούν Το σύμπαν του καλλιτέχνη αποκαλύπτεται μέσα από ντοκουμέντα που συνοδεύουν τα παιδιά και την οικογένειά τους και διευκολύνουν τη συνάντηση με τον καλλιτέχνη: φωτογραφίες του Κάλντερ στο ατελιέ του, αποφθέγματα του καλλιτέχνη που αποκαλύπτουν την προσωπικότητα και το έργο του, άλλες φωτογραφίες που βοηθούν στην κατανόηση της εποχής στην οποία έζησε, ασπρόμαυρα φωτογραφικά ντοκουμέντα σε μεγάλο μέγεθος που γίνονται το σκηνικό του “Αλλιώτικου Τσίρκου”, ηχητικά αποσπάσματα από κείμενα του ίδιου του καλλιτέχνη, αλλά και δύο ταινίες του Carlos Villardebo -“Το Τσίρκο του Κάλντερ” και τα “Κινητικά Γλυπτά του Κάλντερ”.
Η έκθεση-εργαστήρι «Ένα αλλιώτικο Τσίρκο!» επιτρέπει στα παιδιά 5-10 ετών να ανακαλύψουν από μόνα τους την εφευρετικότητα, τη δύναμη και την ποίηση του Κάλντερ. Με βάση τη θεματική του τσίρκου, προτείνει τρεις ζώνες δραστηριοτήτων που επιτρέπουν στα παιδιά τον πειραματισμό με την πλαστική γλώσσα του καλλιτέχνη:
• Παιχνίδι με την ισορροπία των μορφών
Τα παιδιά ανακαλύπτουν τις έννοιες της ισορροπίας και της κίνησης χάρη σε σωματικά παιχνίδια και κατασκευές μορφών. Ο “ακροβάτης”, ο “σχοινοβάτης”, οι “μορφές σε ισορροπία”, το “γλυπτό που κινείται”, η “φωτογράφιση” το “Στοίβαγμα”, αποτελούν τα έξι παιδαγωγικά εργαλεία αυτής της ζώνης.
• Σχέδιο στον χώρο
Τα παιδιά πειραματίζονται με το πέρασμα από τις δύο στις τρεις διαστάσεις και από τη γραμμή στον όγκο, παίζουν με το φως και ανακαλύπτουν τις σκιές μέσα από τις δραστηριότητες “Σχεδίασε ένα χαρακτηριστικό” και “Κάνε τη γραμμή γλυπτό”.
• Όλοι στη σκηνή!Τα παιδιά επινοούν μια μικρή φιγούρα με διαφορετικά υλικά, επιλέγουν την κίνησή της και φαντάζονται μαζί ένα νούμερο του τσίρκου.
Τα εργαστήρια
Σχεδιάζω στον χώρο: Τα παιδιά μιμούνται τους ακροβάτες και κάνουν γλυπτική στον αέρα με ένα σύρμα.
Ποιητικά μαστορέματα: Εργαλεία, σύρμα, ελατήρια, ξύλινα μαχαίρια και πολλά άλλα υλικά βρίσκονται στη διάθεση των παιδιών για να αναδυθεί μέσα από τα χέρια και το μυαλό τους ένα ποιητικό σύμπαν μορφών και χρωμάτων.
Μορφές σε ισορροπία: Τα παιδιά συγκεντρώνουν και οργανώνουν μορφές και χρώματα στον χώρο, ψάχνουν σημεία ισορροπίας και δημιουργούν μια κινητική δομή που αλλάζει σε κάθε της κίνηση.
Με οδηγό το σύμπαν του Αλεξάντερ Κάλντερ, τα παιδιά σχεδιάζουν γλυπτά στον αέρα, δημιουργούν φιγούρες ζώων, οξύνουν τη φαντασία τους και γίνονται οι ίδιοι γλύπτες.
Ειδικά εκπαιδευμένο προσωπικό θα καθοδηγεί τα παιδιά κατά τη διάρκεια της επίσκεψης.
Προβλέπονται προγράμματα για μεμονωμένους επισκέπτες, καθώς και ομαδικές επισκέψεις για σχολεία.
Πληροφορίες και δηλώσεις συμμετοχής:
Μεμονωμένοι επισκέπτες
Δευτέρα – Παρασκευή: 17.00 – 18.30
Σάββατο – Κυριακή: 10.00 – 11.30, 12.00 – 13.30, 15.00 – 16.30, 17.00 – 18.30
Για κρατήσεις απευθύνεστε στα εκδοτήρια του Μεγάρου Μουσικής από Δευτέρα 27 Δεκεμβρίου. Τηλέφωνο: 210-7282333
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου